Empathisch vermogen
Empathisch vermogen: het
empathisch vermogen houd in dat Empathie is een ander woord voor
inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens
van anderen. Het woord empathie is afgeleid van het Griekse woord ἐμπάθεια
(empatheia), of invoelen.
Het zichzelf kunnen
verplaatsen in anderen draagt bij tot het kunnen begrijpen van emoties van
anderen en tot de communicatie met je medemens. Zonder empathie praat je langs
elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen. Empathie steunt ook op een goed
'lezen' of verstaan van verbale en non-verbale communicatieboodschappen van
anderen.
Empathie is niet hetzelfde
als altruïsme. Empathie is een gevoel of beleving die automatisch wordt
opgeroepen, en kan een voedingsbodem zijn voor altruïstisch gedrag, zoals het
bieden van een helpende hand. Maar altruïsme blijft een kwestie van een
keuzeproces
Volgens onderzoek dat
gepubliceerd is in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Science wordt
dit vermogen onder andere vergroot door het lezen van literatuur. Er is een
vergelijking gemaakt tussen mensen die literaire fictie lazen en mensen die
populaire fictie lazen. Het bleek dat mensen die literatuur lezen beter
gezichtsuitdrukkingen konden herkennen. Eén van de oorzaken zou zijn dat in
literatuur geslaagde karakters zijn beschreven.
Ook andere onderzoeken
leidden naar dezelfde conclusie, het blijft echter onduidelijk of deze effecten
ook op de lange termijn van toepassing zijn.
Brief aan schooldirectie
Geachte schooldirectie,
Ik schrijf u omdat ik iets
wil melden over de gang van zaken betreffende literatuur op school. Het zal
veel mede leerlingen niet verbazen als ik zeg dat er te weinig aandacht wordt
besteed aan literatuur op dit moment. Er worden nu maximaal drie boeken per
jaar gelezen, wat denk ik te weinig is.
Literaire boeken helpen kinderen vocabulaire te ontwikkelen, maar ook gevoel voor taal en kennis van cultuur en samenleving. Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat literatuur bijdraagt aan het empathisch vermogen van een mens.
Zodoende denk ik dat we minstens twee maal zo veel zouden moeten lezen per jaar, en betere en uitgebreidere lessen zouden moeten krijgen. Nu krijgen we er niet veel lessen over, en zijn ze vaak ook niet goed voorbereid.
Literaire boeken helpen kinderen vocabulaire te ontwikkelen, maar ook gevoel voor taal en kennis van cultuur en samenleving. Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat literatuur bijdraagt aan het empathisch vermogen van een mens.
Zodoende denk ik dat we minstens twee maal zo veel zouden moeten lezen per jaar, en betere en uitgebreidere lessen zouden moeten krijgen. Nu krijgen we er niet veel lessen over, en zijn ze vaak ook niet goed voorbereid.
Ik hoop dat er gehoor
wordt gegeven aan mijn verzoek, en dat wij als leerlingen snel iets merken van
verbetering.
Bij voorbaat dank.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Tijn Grevink.
Beweringen
|
Want in de tekst staat…
|
Klopt het?
|
1
|
Door het lezen van verhalen kunnen
mensen zich beter inleven in anderen
|
Ja
|
2
|
Door
het lezen van gedichten kunnen
mensen
zich beter inleven in anderen.
|
Ja
|
3
|
Dat mensen zich beter in anderen
kunnen inleven, kun je zien aan hun
gezicht.
|
Ja
|
4
|
Onderzoekers van The New School
verdeelden proefpersonen in twee groepen. Sommige
vrijwilligers lazen Tsjechov,
andere lazen verhalen van ‘mindere’ literaire statuur. Direct
hierna volgden tests waarbij zij
onder meer gezichtsuitdrukkingen beoordeelden. Mensen die literaire fictie
lazen, scoorden het hoogst
|
Nee
|
5
|
De onderzoekers
denken dat dit komt doordat literaire fictie gelaagde karakters beschrijft.
|
Ja
|
6
|
De onderzoekers denken dat dit komt
doordat literaire fictie gelaagde karakters beschrijft.
Lezers moeten zich maximaal inleven
in de gedachtewereld van de hoofdpersoon. Bij
populaire fictie is dit volgens de
onderzoekers minder het geval, omdat de hoofdpersonen
zich een stuk voorspelbaarder
gedragen
|
ja
|
7
|
Eerder onderzoek
toonde weliswaar aan dat fictieliefhebbers zich meer vinden in stellingen
als: ‘Bij een meningsverschil probeer ik de kwestie eerst vanuit ieders
standpunt te bekijken.’ Hierbij bleef echter onduidelijk of dit door de
boeken zelf kwam, of doordat empathische mensen simpelweg meer literatuur
lezen.
|
Ja
|
8
|
Organisatiepsycholoog Matthijs Bal
van de Vrije Universiteit in Amsterdam deed eerder onderzoek naar de relatie
tussen empathie en literatuur lezen. Hij is enthousiast over het onderzoek,
maar plaatst toch enkele kanttekeningen. ‘Wat zijn de langetermijneffecten
van literatuur lezen? Was het inlevingsvermogen een week of maand na het
lezen nog net zo goed? Dat blijft onduidelijk.’
|
Ja
|
9
|
Zie uitleg 7.
|
Nee
|
10
|
De wetenschappers hopen met dit
onderzoek de educatieve en maatschappelijke waarde van
literatuuronderwijs aan te tonen.
Dit vinden zij hard nodig, want romans lezen daalt al jaren als vrijetijdsbesteding.
Ook wordt op middelbare scholen steeds minder aandacht besteed aan fictie en staan
literatuursubsidies onder druk
|
Ja
|
11
|
Zie uitleg 8.
|
Ja
|
12
|
Ook blijft het raadselachtig welke
specifieke eigenschappen van literatuur het inlevingsvermogen stimuleren. De
onderzoekers hopen dit met vervolgonderzoek te achterhalen. Ook hopen ze te bepalen
hoe andere kunstvormen, zoals toneelstukken en films, empathische
vaardigheden kunnen
versterken.
|
Nee
|
13
|
Zie uitleg 6.
|
Ja
|
Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Empathie
; 21-03-2014
De Volkskrant, 4 oktober
2013; Casper van der Veen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten